Istoric

      Scoala Gimnaziala Nr.38 “Dimitrie Cantemir” este situata pe str. Cpt. Dobrila Eugeniu nr. 12, in cartierul Tomis Nord al Constantei in apropierea Liceului George Calinescu.

            In cei 30 de ani de existenta a cunoscut o evolutie interesanta  si si-a propus sa ofere sanse egale tuturor elevilor, nu numai celor care ating performante. A fost infiintata in anul 1980 sub denumirea de Scoala Generala nr. 38, iar in 1991 a fuzionat cu Scoala Generala nr. 32. In anul scolar 1999 – 2000 este declarata SCOALA REPREZENTATIVA in invatamantul constantean. In anul 2000 Inspectoratul Scolar Judetean Constanta atribuie scolii denumirea de Scoala Gimnaziala Nr.38 “Dimitrie Cantemir”. 26 si 27 octombrie sunt declarate Zilele Scolii (26 octombrie fiind ziua de nastere a marelui carturar Dimitrie Cantemir).

 

Personalitatea lui Dimitrie Cantemir
(1673-1723)

 

Dimitrie Cantemir (1673-1723) a fost fiul lui Constantin Cantemir. Domn al Moldovei (1693 si 1710-1717) si mare carturar enciclopedist, Dimitrie Cantemir este, in cultura noastra, unul dintre cei mai eruditi umanisti. Prin vasta si remarcabila sa opera stiintifica si literara, s-a situat cu mult deasupra carturarilor vremii. Gandirea lui filozofica reflecta lupta dintre conceptiile religioase medievale si cele laice moderne, vadind tendinte inaintate, rationaliste. El a subliniat rolul simturilor si al experientei in cunoastere, a afirmat existenta cauzalitatii si legalitatii in natura si societate si si-a exprimat increderea in puterea stiintei si a ratiunii omenesti, cautand sa delimiteze domeniul stiintei de cel al teologiei. Atribuind providentei divine un rol secundar, Cantemir a conceput istoria ca o succesiune a “monarhiilor” care trec prin perioade de ascensiune si decadere in conformitate cu legile “naturii”. Cantemir a fost un remarcabil istoric, geograf si orientalist. Prin metoda sa critica de cercetare a izvoarelor, Cantemir este aproape un istoric modern, depasind faza cronicareasca.
In “Hronicul vechimii romano-moldo-vlahilor” Cantemir a cautat sa lamureasca problema originii poporului roman si a unitatii sale etnice si sa dovedeasca continuitatea lui pe teritoriul Daciei. Opera sa de istoric si de geograf e strabatuta de ideea eliberarii poporului nostru de sub jugul turcesc. Alte lucrari valoroase ale sale cu caracter istoric mai sunt: “Viata lui Constantin Cantemir”, “Evenimentele Cantacuzinilor si Brancovenilor”.
Intreaga opera a lui Dimitrie Cantemir exprima o conceptie superioara despre istorie fata de cea a cronicarilor. In timp ce cronicarii explicau fenomenul istoric prin vointa fortei divine, Dimitrie Cantemir interpreteaza istoria dand atentie cauzalitatii: “Nici un lucru fara pricina sa se faca nu poate”. El prezinta originea romana a poporului nostru in spiritul ideilor umanismului, afirmand ca “suntem urmasii unui popor care a creat o civilizatie si o cultura clasica”.
Ideile filozofice ale marelui carturar pot fi Intalnite cu deosebire In “Imaginea stiintei sacre”, “Logica”, si mai ales in opera de tinerete “Divanul sau Galceava inteleptului cu lumea sau giudetul sufletului cu trupul”, scrisa in romaneste si greceste. Ideea de baza a acestei lucrari subliniaza superioritatea vietii spirituale asupra celei biologice, prozaica si robita poftelor de tot felul. Alexandru Piru spune ca ”este prima carte, scrisa in greceste si in romaneste publicata la Iasi In 1698, mai mult decat un tratat de estetica, este ceea ce numim astazi un eseu, intaiul eseu din literatura noastra, compus dupa modelul dialogurilor platoniciene, in felul celebrului Symposion, probabil cunoscut autorului”.
Scrierile stiintifice, filozofice si literare ale lui Cantemir au adus intr-o epoca de predominare a ideologiei religioase, o contributie de seama la dezvoltarea orientarii laice in cultura romaneasca. El este mai de seama ganditor si om de stiinta din cultura romaneasca veche.